Driehoek

Driehoek

Invoering

De driehoeksmethode wordt gebruikt om de aan- of afwezigheid van een waarneembaar sensorisch verschil of gelijkenis tussen monsters van twee producten te begrijpen door middel van een gedwongen keuzebenadering. Deelnemers krijgen drie monsters te zien, waarvan er twee hetzelfde zijn. De taak van de panelleden is om de vreemde steekproef in de groep te identificeren.
De methode is toepasbaar op scenario's waarin er een verschil kan bestaan in een enkel sensorisch attribuut of tussen meerdere attributen. Er wordt aangenomen dat deze statistisch efficiënter is in vergelijking met de duo-trio-test, maar is minder geschikt voor producten met uitgesproken overdracht en/of aanhoudende smaken. De methode is aanpasbaar, zelfs als de specifieke aard van het verschil onbekend is, wat betekent dat zij niet de omvang, richting of kenmerken bepaalt die verantwoordelijk zijn voor het verschil.

Templatebeschrijving

Het template begint met een scherm, dat gebruikt kan worden om panelleden te verwelkomen of om aanvullende vragen te stellen voorafgaand aan de driehoekstest. In het ontwerpgedeelte bevat het eerste scherm instructies die specifiek zijn voor de driehoekstaak, gevolgd door een vraag waarbij deelnemers drie geblindeerd gecodeerde monsters te zien krijgen en wordt gevraagd aan te geven welke de oneven steekproef van de drie is. Zodra de taak is voltooid, hebben panelleden de mogelijkheid om opmerkingen toe te voegen. Deze optie kan worden gebruikt als panelleden hun keuze willen motiveren.
Op het eindscherm bevat de template een bedankbericht, waarmee u een laatste bericht voor de panelleden kunt personaliseren.
Binnen de ontwerpinstellingen kunt u onderzoeken hoe elke panellid het monster ontvangt, waarbij elke set overeenkomt met een specifieke presentatievolgorde voor een individueel panellid. De test maakt gebruik van een blokontwerp, waarbij drie monsters tegelijkertijd aan de panelleden worden gepresenteerd. De volgorde van presentatie is willekeurig over alle sets/panelleden.

In EyeQuestion heeft u de mogelijkheid om het Triangle Feedback-template te selecteren. Deze template geeft panelleden feedback over hun taak op het eindscherm en informeert hen of ze het vreemde monster correct hebben geïdentificeerd. Deze functie kan bijzonder waardevol zijn tijdens de training.
Na de driehoekstaak in het ontwerpgedeelte zijn zes aanvullende vragen in dit scherm verwerkt. De tekstvragen met de naam 'Orderblok' zijn opgenomen om panelleden op het scherm de verstrekte voorbeelden te laten zien, terwijl de andere opgenomen vragen formulevragen zijn. Met deze formulevragen zijn resultaatberekeningen mogelijk, die vervolgens op het eindscherm aan panelleden worden weergegeven. De formules geven aan dat als panelleden onjuist antwoorden, ze het woord 'Fout' zullen zien, en als ze correct antwoorden, ze het woord 'Juist' zullen zien. De berekening wordt drie keer herhaald, omdat deze template de mogelijkheid bevat om dezelfde driehoekstest drie keer te herhalen. In het eindscherm toont een tabel met een tijdelijke aanduiding het antwoord van de formule en het type vraagvolgorde voor het panellid. Om ervoor te zorgen dat de feedback correct functioneert, is het belangrijk om de namen van de vraagtypen in dit sjabloon niet te wijzigen.

Representatie van ruwe gegevens

De onbewerkte gegevens worden weergegeven, waarbij elke rij overeenkomt met een individuele jurylid en het paar producten dat aan hen werd gepresenteerd. De gegevens worden opgeslagen om aan te geven of de panelleden de identieke monsters correct binnen dezelfde groep hebben geplaatst of niet. Als het antwoord onjuist is, worden de gegevens geregistreerd als een 0, terwijl als de panelleden correct antwoorden, de gegevens worden geregistreerd als een 1. De kolom Q1_info biedt aanvullende informatie over de volgorde van de monsters die aan de panelleden worden verstrekt en het geselecteerde antwoord. .
De resultatenexport van de Triangle Feedback Template geeft een aparte rij weer voor elke herhaalde driehoekstaak. Bovendien worden in de onbewerkte gegevens ook de resultaten van de formule en het volgordevraagtype weergegeven.

Analyse

Zodra de gegevens zijn verzameld, heeft u toegang tot EyeOpenR en kunt u naar de Discriminatiemethoden navigeren. Kies de analyse “Triangle” om uw resultaten te onderzoeken. Aanvullende details over deze analyse zijn te vinden in het volgende artikel:

Referenties

  1. ISO4120:2004